Hapjes die goed zijn voor je gebit

Hapjes die goed zijn voor je gebit

Bij een filmavond hoort natuurlijk een lekker hapje. Lekker op de bank of in de bioscoop. Natuurlijk zijn er een hele hoop ongezonde hapjes, maar er zijn ook gezonde hapjes. Maar zijn die altijd wel goed voor je gebit? Een lekkere snak die ook nog eens goed is voor je tanden? Ze schijnen echt te bestaan! Whoehoeee!

Goede hapjes bij de film

Volgens een Australische tandarts (Steven Lin) zijn er twee snacks die zorgen voor gezonde tanden. Volgens hem is het niet voldoende om je tanden te poetsen en ze zo gezond te houden. Volgens Lin is er meer nodig. Zonder de juiste voedingsstoffen zullen je tanden en kiezen volgens hem ook erg afzien. We weten allemaal dat suikers slecht zijn maar ook een gebrek aan tandversterkende stoffen binnenkrijgen is schadelijk aldus Lin.

Het is volgens de tandarts belangrijk om verschillende vitamines binnen te krijgen om het gebit in goede conditie te houden. We sommen ze even voor je op.

Vitamine K2 – Beschikbaar in kaas en salami

Vitamine E – Beschikbaar in noten, broccoli en spinazie

Vitamine D – Beschikbaar in vette vis en champignons

Vitamine A – Beschikbaar in melk en eieren

Je kunt nu op het recept van de tandarts dus noten, kaas en salami halen. Vergeet niet een lekker gevuld eitje. Zodoende komt het zelfs ten goede aan de gezondheid van je tanden en kiezen! Ook je mondhygiënist zal blij zijn met een bezoekje minder.
Lang leve de wetenschap in Australië!

Maar wist je dat je ook hele lekkere borrelhapjes kunt maken met al deze vitaminen? Dan bevat je filmavondje ook nog een portie vitamine A, D, E en K2!

Het recept

Bak de spinazie (vitamine E) met een beetje olie, zout en peper. Laat nadien de spinazie goed uitlekken. Druk de laatste vocht ook uit de spinazie en meng het daarna met boursin (vitamine K2). Bak vervolgens wat champignons (vitamine D) in de pan en breng dit ook op smaak met peper en zout. Neem vervolgens een plakje bladerdeeg en stop in het midden het mengsel met spinazie en boursin. Strooi hier overheen de champignons. Vouw vervolgens alle hoekjes naar binnen met een kleine speling tussen de randen. Sluit hem dus niet helemaal af. Klop daarna een eidooier (vitamine A) en besmeer de bovenkant goed. Strooi als laatste wat geraspte kaas erover. Bak het geheel vervolgens op zo’n 22 minuten. Als het goed is, zijn ze zo rond de 22 minuten gaar en goudbruin.

Goede hapjes voor je gebit

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *